وبلاگ حامد مهدی زاده

حامد مهدی زاده متخصص و کارشناس سئو

وبلاگ حامد مهدی زاده

حامد مهدی زاده متخصص و کارشناس سئو

وبلاگ حامد مهدی زاده

حامد مهدی زاده متخصص و کارشناس سئو

گوگل دنس یا رقص گوگل {Google Dance} چیست؟

يكشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۱۳ ب.ظ

حتما یکی از سوالاتی که همیشه به آن فکر می‌کنید احتمالا این است که الگوریتم‌های گوگل چگونه سایت‌ها و صفحات مختلف را در صفحه جستجوی نتایج (SERP) رتبه‌بندی می‌کنند.

حال نکته مهمتر این است که در بسیاری از مواقع سایت‌ها دارای موضوعات و کلمات کلیدی مشابه و یکسان هستند و تلاش می‌کنند در این کلمات ورودی بیشتری دریافت کنند.

سوال مهمی که این جا باید به آن پاسخ دهیم این است که نحوه رتبه‌بندی نتایج در این موارد چگونه است؟

سال 2003 گوگل دنس یا رقص گوگل معرفی شد که در واقع به معنای رتبه‌دهی مجدد و جابه‌جایی رتبه‌ها در یک بازه زمانی 3 تا 5 روزه است.

البته این مورد جزو معدود پتنت‌های ثبت شده گوگل است که این موتور جستجو در سال 2015 امتیاز انحصاری آن را به نام خودش زده است.

در واقع در گوگل دنس یا رقص گوگل، صفحه نتایج و رتبه‌بندی‌ها، براساس یک سری معیارهای مشخص مدام توسط این موتور جستجو دستخوش تغییرات می‌شود و به همین دلیل ممکن است امروز در صفحه دوم باشید

و چند روز دیگر رتبه‌ای در صفحه اول برای شما باشد.

اما در اصل این آزمایش گوگل است تا بتواند رفتار مخاطبان را بسنجد و در نهایت جایگاه واقعی را برای شما در نظر بگیرد.

جابه‌جایی موقتی که میان جایگاه‌های مختلف در صفحه SERP اتفاق می‌افتد به حالت رقص تشبیه شده و به همین دلیل از آن به عنوان Google Dance یاد می‌شود.

 

چرا گوگل دنس استفاده می شود؟

برای اینکه هیچ سایتی نتواند در مدت زمان کم به نتایج خیلی خوب در سئو دست پیدا کند و علاوه بر این متوجه شود ، سایت مذکور میخواهد با اطلاعات غیر مفید و با استفاده از سئو کلاه سیاه بالا بیاید یا اینکه با تحمل زمان و محتوای مفید و به نوعی سئو کلاه سفید در نتایج گوگل موفق شود.

برای این 2 موضوع گوگل مجبور به استفاده از روشی با نام گوگل دنس شده ، که سایت ها را در نتایج بالا و پایین می برد تا عکس العمل آنها(مدیران سایت) نشان دهد که صاحب سایت به دنبال استفاده از چه روشی است .(روش های سالم و یا دور زدن گوگل)

 

چگونه گوگل دنس رو تشخیص بدیم؟

باید این نکته را مدنظر داشته باشید که به راحتی نمی‌توان گوگل دنس را تشخیص داد به طوری که حتی کارشناسان و متخصصانی که در زمینه سئو فعالیت دارند نیز گاهی در تشخیص گوگل دنس دچار اشتباه می‌شوند چرا که نمی‌توان هر نوسانی را به حساب رقص گذاشت.

گاهی اوقات نوسانات و کاهش ناگهانی رتبه وب سایت شما ممکن است نتیجه سئو منفی باشد و یا این که به خاطر سئو معکوس و… باشد حتی ممکن است شما از طرف گوگل جریمه شده باشید و یا این که جهت لینک گرفتن از وب سایت‌هایی استفاده کرده‌اید که اسپم بوده اند.

نه تنها این موارد بلکه مشکلاتی همچون خطاهای سرور و ایندکس نشدن سایت شما نیز ممکن است باعث بروز نوساناتی شود که کاربر به اشتباه از آن به عنوان رقص گوگل یاد می‌کند.

برای این که مرتکب چنین اشتباهی نشوید توصیه می‌شود همیشه و به طور مداوم، سایت خود را به همراه تمامی لینک‌ هایش را با وب مستر تولز تحت نظر داشته باشید و چنان چه متوجه شدید که مشکل ایجاد شده از سمت وب سایتتان نیست آن وقت می‌شود این گونه برداشت کرد نوسان رتبه به دلیل رقص گوگل بوده است.

از کجا میشه فهمید که سایت ما در دوره رقص گوگل هست یا نه؟

از آنجایی که گوگل دنس شرایط پیچیده‌ای را رقم می‌زند و هنگامی که محتوای تازه منتشر شده ما در دوره سند باکس (Sand Box) قرار می‌گیرد، گاهی ممکن است بالا و پایین شدن رتبه ما را گمراه کند.

چرا که متوجه نمی‌شویم افت رتبه در اثر نتیجه الگوریتم رقص گوگل بوده یا واقعا از سوی این موتور جستجو جریمه شده‌ایم.

یا اینکه متوجه نمی‌شویم حضور ما در صفحه اول نتایج جستجو موقتی است یا واقعا محتوای خوبی منتشر کرده‌ایم که توانسته‌ایم جایگاه خوبی را به دست بیاوریم. بنابراین این سوال در ذهن ما تداعی می‌شود که آیا

در دوره رقص گوگل قرار داریم یا خیر. برای بررسی این وضعیت دو روش پیش‌روی شما قرار دارد.

قطعا با توجه به تعریفی که از گوگل دنس داشتیم، باید رتبه سایت خود را در یک بازه چند روزه بررسی کنید و اگر جابه‌جایی قابل توجهی داشتید، به نظر می‌رسد که در دوره رقص گوگل قرار گرفته‌اید. 2 روش برای رسیدن به صفحه اول گوگل رو بخونید.

مورد بعدی این است که محتوای خوبی منتشر می‌کنید و تمام مشکلات سایت را به کمک متخصصان برطرف کرده‌اید

ولی همچنان رتبه صفحات و سایت شما نوسان شدیدی داشته باشد و زیاد بالا و پایین شود، می‌توانید حدس بزنید که در دوره گوگل دنس هستید؟

گوگل دنس بر سئو تاثیر دارد؟

شما برای سئو وب سایت خود نیاز دارید تا بسیاری از تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت را انجام دهید، این تکنیک‌ها با گذشت زمان و بر اساس نحوه و چگونگی عملکرد الگوریتم‌هایی بدست آمده‌اند که توسط گوگل برای موتورهای جستجو، ایجاد شده اند.

اما در جواب این سوال که آیا گوگل دنس بر روی سئو وب سایت‌ها تاثیرگذار است یا خیر باید بگوییم که گوگل دنس به صورت مستقیم بر روی سئو تاثیر ندارد و همانند سایر الگوریتم‌ها نمی‌توان برای آن معیار شخصی را در نظر گرفت.

برای مثال شما از الگوریتم مرغ مگس خوار جهت بهینه‌سازی کلمات کلیدی، استفاده از تصویر و انکرتکست‌ ها استفاده می‌کنید

اما در مورد الگوریتم گوگل دنس نمی‌توانید بگویید که چه معیارهایی وجود دارد تا بتوانید بر اساس آن ها، وب سایت خود را بهینه کنید. تنها راه حلی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید این است که وب سایت خود را از نظر کاربران، جذاب کنید برای مثال:

 

·        از تیترهای جذاب استفاده کنید

·        از توضیحات متا خوب استفاده کنید

·        محتوای با کیفیت استفاده نمایید

·        المان‌های بصری را در وب سایت به کار گیرید.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۰۳/۰۲
  • ۲۴۸ نمایش
  • حامد مهدیزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی