وبلاگ حامد مهدی زاده

حامد مهدی زاده متخصص و کارشناس سئو

وبلاگ حامد مهدی زاده

حامد مهدی زاده متخصص و کارشناس سئو

وبلاگ حامد مهدی زاده

حامد مهدی زاده متخصص و کارشناس سئو

مقدمه ای بر تحلیل رقابتی سئو

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱ ق.ظ

یک تحلیل رقابتی خوب و جامع می تواند بینشی بی ارزش درباره آنچه که برای افراد دیگر در صنعت شما کار می کند ارائه دهد ، اما انجام آن همیشه آسان نیست.

در این مقاله شما را با چگونگی انجام یک تحلیل کامل رقابتی، از جمله:

  • چگونه رقبای واقعی خود را شناسایی کنیم.
  • تحلیل فاصله کلمات کلیدی.
  • تجزیه و تحلیل شکاف پیوند.
  • تحلیل محتوای برتر.

بعلاوه ، نکات مفید در مورد ابزارهایی را که می توانند به این روند کمک کنند و راهنمای کاملاً جدید (با الگوی رایگان) در مورد تجزیه و تحلیل رقابتی سئو را از دست ندهید.

تحلیل رقابتی برای سئو چیست؟

این اساساً سرقت ترافیک رقبا است. اگر در زمینه جستجوگرها تازه وارد هستید یا مدتی است که در این زمینه فعالیت کرده اید ، این یک روش بسیار ارزشمند برای کسب بازدید و رتبه بندی بیشتر برای سایت شما است.

به جای تحقیق کورکورانه در مورد اینکه چه چیزی را دنبال کنید ، تجزیه و تحلیل رقابتی می تواند موارد خاصی را با دقت بالایی به شما بگوید که روش های دیگری را پیدا نخواهید کرد ، مانند:

  • چه کلمات کلیدی را هدف قرار دهید.
  • چه محتوایی ایجاد شود.
  • نحوه بهینه سازی آن محتوا.
  • برای دریافت لینک.
  • چگونه می توان تجزیه و تحلیل رقابتی SEO را انجام داد.

چطور میشه انجام داد؟

خوب، به جای اینکه فقط در یک ابزار کلمه کلیدی یا یک ابزار پیوند تحقیق کنید ، با تجزیه و تحلیل رقابتی به آنچه در واقع برای رقبای شما مفید است نگاه می کنید و از این تاکتیک ها برای خود استفاده می کنید.

این روش اغلب بسیار بهتر از روش های تحقیق قدیمی است ، زیرا شما در واقع می توانید کاری را که دیگران واقعاً انجام می دهند بهبود بخشید و این تاکتیک ها را برای شما مناسب سازید.

1. رقبای برتر خود را مشخص کنید

بنابراین برای شروع با تجزیه و تحلیل رقابتی ، اولین چالش این است که در واقع رقبای برتر خود را شناسایی کنید.

این آسان به نظر می رسد. احتمالاً فکر می کنید که می دانید رقبای شما چه کسانی هستند زیرا یک کلمه کلیدی در گوگل تایپ می کنید و می بینید چه کسی برای کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبه بندی می کند. این تا حدی کارساز است.

 

روش دیگر برای انجام این کار این است که به کلمات کلیدی مورد نظر خود رجوع کنید ، زیرا چالش این است که شما احتمالاً رتبه بندی کلمات کلیدی بسیار بیشتری نسبت به آنچه که شما معتقدید انجام دهید.

برای مثال، hamedmahdizadeh صدها هزار یا احتمالاً حتی میلیون ها کلمه کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد و ما می خواهیم در مقیاس بدانیم که همه رقبای رتبه بندی شده برای همه آن پرس و جوهای مختلف چه کسانی هستند. انجام این کار به صورت دستی بسیار سخت است.

خوشبختانه ، ابزارهای سئو زیادی وجود دارد  Ahrefs ، SEMrush و ابزارهای بسیاری که می توانند به شما بگویند تمام کلمات کلیدی را که برای هزاران SERP رتبه بندی می کنید ، بررسی کنید و سپس با استفاده از معیارهای پیشرفته ، دقیقاً رقبای واقعی خود را محاسبه کنید.

شما به سادگی دامنه خود را تایپ می کنید ، و ما کل کلمات کلیدی که سایت شما برای آنها رتبه بندی می کند را در پایگاه داده خود جستجو می کنیم ، همه رقبا را بررسی می کنیم ، و از برخی روشهای پیشرفته تحقیقاتی استفاده می کنیم و آنها را مطابقت می دهیم و به شما می گوییم که رقبای واقعی شما چه کسانی هستند . هنگامی که رقبای واقعی خود را شناختید ، می توانید با ادامه تجزیه و تحلیل ادامه دهید.

2. تجزیه و تحلیل فاصله کلمات کلیدی را انجام دهید.

اولین گامی که اکثر مردم در انجام تجزیه و تحلیل رقابتی سئو برمی دارند ، شناسایی شکاف کلمات کلیدی است. برای مدت طولانی، وقتی تازه وارد سئو شدم ، این اصطلاح gap keyword gap  را می شنیدم و معنای واقعی آن را نمی دانستم. اما در واقع واقعاً ساده است.

به سادگی رقبای من برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند که من رتبه بندی نمی کنم و این شکاف است. ایده این است که اگر کلمه کلیدی ارزشمند باشد یا حجم بالایی داشته باشد، می خواهیم این شکاف را برطرف کنیم.

ترفند این است که شما می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید. شما می توانید تمام کلمات کلیدی که برای استفاده از یک کلید واژه پیشرفته رتبه بندی کرده اید را مشاهده کنید و سپس تمام کلمات کلیدی را که رقبا برای آنها رتبه بندی می کنند لیست کنید و سپس این لیست ها را در Excel ترکیب کنید. این یک روند طولانی و خسته کننده است.

خوشبختانه، دوباره، ابزارهای اصلی جستجوگرها ، مانند Moz ، می توانند در عرض چند ثانیه این مقیاس را برای شما انجام دهند. اگر به Moz Keyword Explorer بروید، به سادگی دامنه خود را وارد می کنید ، دامنه اصلی رقیب خود را که در این مرحله اول پیدا کردیم وارد کنید و تمام کلمات کلیدی که رقبای شما برای آن رتبه بندی نمی کنند را لیست می کند.

سپس می توانید این مورد را به یک صفحه گسترده بکشید و کلمات کلیدی با حجم بالا یا کلمات کلیدی ارزشمند و مرتبط با تجارت خود پیدا کنید.

این نکته ی مهمی است. شما فقط نمی خواهید بعد از هر کلمه کلیدی که رقبا برای شما رتبه بندی می کند ، خواسته و ناخواسته بروید. شما می خواهید در واقع کلمات کلیدی مرتبط با تجارت خود را پیدا کنید.

 

3. تجزیه و تحلیل لینک انجام دهید.

بنابراین پس از انجام این کار ، ما پسر عموی یک تحلیل کلید واژه کلیدی - تجزیه و تحلیل شکاف پیوند را نیز داریم.

این یک مفهوم کاملاً مشابه است ، زیرا برای رتبه بندی به پیوندهایی نیاز دارید. اما پیوندها را از کجا پیدا می کنید؟ بنابراین می خواهید بپرسید ، "چه کسی به رقبای من پیوند می دهد اما به من پیوند نمی دهد؟"

این تئوری در اینجا این است که اگر کسی در مورد موضوعی مشابه با رقیب شما پیوند برقرار می کند ، به احتمال زیاد به شما پیوند می خورد زیرا در آن کار ارتباط با آن نوع محتوا را دنبال می کند.

نکته پیشرفته این است که شما اغلب می خواهید به دو یا چند رقیب نگاه کنید. ایده این است که اگر کسی به چندین منبع پیوند می دهد اما به شما ارتباط برقرار نمی کند ، اگر محتوای برتر داشته باشید به احتمال زیاد او به شما پیوند می دهد.

باز هم ، ابزارهای SEO می توانند چیزی شبیه به این را ارائه دهند. می توانید تمام لینک های بازگشت به لیست خود یا رقبای خود را لیست کرده و در صفحه گسترده ترکیب کنید. اما این ابزار کار را بسیار آسان می کند.

در Moz Link Link Explorer ، شما به سادگی وارد یک رقیب خود می شوید ، وارد یک رقیب دیگر و خود می شوید و می توانید تمام افرادی را پیدا کنید که به این رقبا لینک می دهند اما به شما ربطی ندارند.

یک نکته پیشرفته که دوست دارم از آن استفاده کنم انجام آن در سطح صفحه است. به دنبال دامنه هایی نباشید که به رقبای شما لینک می دهند. به دنبال صفحات خاص باشید و می توانید این کار را در Link Explorer انجام دهید. ما می خواهیم جزئیات بیشتری را در راهنمایی که می خواهم در پایین این پست به آن لینک دهم ، به شما نشان دهیم.

4- تجزیه و تحلیل محتوای برتر را انجام دهید.

بنابراین پیوندها را می فهمیم ، کلمات کلیدی را می فهمیم. اما چه محتوایی می خواهیم ایجاد کنیم؟

تجزیه و تحلیل محتوای برتر ، این روزها انجام این کار بسیار آسان است. شما در اصل به دنبال محتوایی هستید که رقبای شما بازدید زیادی داشته یا پیوندهای زیادی داشته باشد.

ایده این است که اگر افراد دیگر به این موارد پیوند می دهند ، احتمال اینکه بتوانید پیوندهایی با محتوای مشابه اما بهتر داشته باشید بسیار زیاد است. بنابراین ایده این است که شما به سراغ ابزاری مانند Link Explorer بروید.

 می توانید بر اساس صفحات برتر مرتب سازی کنید و محتوایی را انتخاب کنید که بیشترین پیوند را برای رقبا داشته باشد.

پس از آن فقط محتوا را دوباره خلق نکنید بلکه آن را بهتر کنید. این روش آسمان خراش نامیده می شود ، ایده یافتن محتوایی که واقعاً خوب عمل کرده و سپس آن را بهتر کند.

پس از داشتن این مورد ، به تجزیه و تحلیل شکاف پیوند خود بازمی گردید و با کسانی تماس می گیرید که به این محتوا لینک می دهند و از آنها پیوند می خواهید و محتوای بهتر را به آنها نشان می دهید.

 

خلاصه اینطور است. وقتی همه اینها را کنار هم بگذاریم ، یک روند بسیار ارزشمند پیش رو داریم. ما می توانیم به صفحات جداگانه خود برگردیم ، به صفحاتی که برای رقبا رتبه بندی می کنند ، نگاه کنیم.

 وقتی کارتان تمام شد ، می توانید واقعاً صفحه خود را بردارید ، آن را به شکاف کلمات کلیدی خود متصل کرده و تمام کلمات کلیدی مورد نظر صفحه را مشاهده کنید.

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی اصلی ما دامنه را بررسی کرد ، اما اکنون فقط می خواهیم بدانیم که صفحه برای چه رتبه بندی شده است. ما می توانیم این را به صفحه خود اضافه کنیم و صفحه را حتی بهتر کنیم. ما می توانیم مجدداً با همان افرادی که به این صفحه لینک می دهند تماس بگیریم ، محتوای بهتر خود را به آنها نشان دهیم و این مراحل است.

اطلاعات کاملتر در: https://hamedmahdizadeh.ir/site-optimization

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۰۸/۱۹
  • ۱۴۴ نمایش
  • حامد مهدیزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی